18. februar 2010

OSKAR METER: Scenarij

Veliko je že bilo kreganja kateri scenarij je težje napisati: priredbo že objavljenega dela ali original. Navadno so mi v splošnem veliko bolj všeč izvirni scenariji, katerih zgodbe so sveže, inovativne ter imajo skrbno premišljen vsak kader posebej. A veliko težje je verjetno napisat dobro priredbo. Jasno, da je treba precej snovi izpustiti, ker preprosto ne paše vse v 2 uri filma, pri tem pa paziti, da zgodba ostane razumljiva tudi za tiste, ki z izvirnikom (naj bo to knjiga, članek, film ali karkoli drugega) niso seznanjeni.

IZVIRNI SCENARIJ
The Hurt Locker (Mark Boal)
Inglourious Basterds (Quentin Tarantino)
The Messenger (Alessandro Camon, Oren Moverman)
A Serious Man (Joel Coen, Ethan Coen)
Up (Bob Peterson, Pete Docter, Thomas McCarthy)

Kar nekaj letošnjih nominirancev za izvirni scenarij je prvič nominiranih. Med njimi je tudi Mark Boal, ki je za Bombno misijo nominiran tudi kot producent. Sicer pa je to njegov prvi scenarij. Tudi Alessandro Camon in Oren Moverman nimata prav veliko izkušenj, čeprav se zadnji lahko pohvali z nenavadno biografijo Boba Dylana, I'm Not There pred dvema letoma.
Vse prej kot malo izkušenj pa imata brata Coen. Skupaj sta v različnih kategorijah zbrala kar 18 nominacij, za scenarij pa sta bila prej štirikrat nominirana za The Train, Fargo, Kdo je tu nor? in Ni prostora za starce. Dva od teh sta tudi dobila.
Tarantino je z Rogerjem Avaryjem pred leti odnesel oskarja za Šund, nominiran pa je bil, tako kot letos, tudi za režijo.
Trojica nominiranih za risanko Up ima skupaj kar devet nominacij, od tega kar šest Pete Docter, ki se za kipec poteguje tudi v kategoriji najboljših animiranih filmov.

Celozaslonsko zajemanje 18.2.2010 215713-1.jpg
Donny Donowitz: "You know, Lieutenant, you're getting pretty good at that."
Aldo Raine: "You know how you get to Carnegie Hall, doncha? Practice."

V tej kategoriji navadno zmagujejo inovativnejši scenariji, ki nam ponudijo nekaj kar še nismo videli. V tem primeru mislim, da imajo Neslavne barabe, ki so zanimivo spremenile zgodovino, rahlo prednost pred Bombno misijo, boj med katerima se zdi najtežje predvideti. Tudi rezultati glasovanja scenarističnega ceha, ki bodo v kratkem znani, nam ne bodo dali nobenih namigov, saj Tarantino ni nominiran. Očitno je, da ne gre za pomanjkanje kvalitete njegovega scenarija, temveč je kriva birokracija. Člani scenarističnega ceha namreč glasujejo le med filmi, ki so bili posneti v okviru pogodb združenja, tako da nam nekateri kandidati manjkajo. Žal.
Kakorkoli že, moj favorit na oskarjih je Tarantino, alternativno pa bi nagradil brata Coen, ki sta spet postregla z zabavno črno komedijo, menda posneto tudi po njunih spominih iz otroštva.

PRIREJENI SCENARIJ
District 9 (Neill Blomkamp, Terri Tatchell)
An Education (Nick Hornby)
In the Loop (Jesse Armstrong, Simon Blackwell, Armando Iannucci, Tony Roche)
Precious: Based on the Novel Push by Sapphire (Geoffrey Fletcher)
Up in the Air (Jason Reitman, Sheldon Turner)

Scenaristi so morda najbolj široko-miselni člani Akademije, saj vedno poskrbijo za kakšno prijetno presenečenje in ne nominirajo le filmov o katerih se največ govori. Eden takih biserov je letošnji In the Loop za katerega sem upal, da bo nominiran, vendar ne zares verjel. Britanska politična satira je zabaven vpogled v zakulisje politične scene na obeh straneh Atlantika. Vsi štirje prvič nominiran scenaristi so film napisali na podlagi njihove televizijske serije The Thick of It, ki je bila sprva predvajana na BBCju, nato pa se prelevila še v ameriško verzijo.

Geoffrey Fletcher je scenarij napisal po romanu ameriške avtorice Sapphire, katere ime je tudi v naslovu filma. Nick Hornby je za temelje uporabil spomine britanske novinarke Lynn Barber, Neill Blomkamp in Terri Tatchell pa sta Distric 9 spisala na osnovi kratkega filma Alive in Joburg, ki ga je prav tako zrežiral Blomkamp.

Celozaslonsko zajemanje 18.2.2010 220249.jpg
"We are not swans. We are sharks."

Vsi nominirani scenaristi se letos prvič poteguje za oskarja v tej kategoriji. Jason Reitman je edini, ki od prej že ima nominacijo vendar ne za scenarij, temveč za režijo komedije Juno. Letos je pravzaprav kar trojni nominiranec, saj se ob tem poteguje še za oskarja v obeh glavnih kategorijah. Tale pa je tudi edeini, ki ga bo verjetno dobil. Vsaj takšno je mnenje večine. Sam bi si sicer raje videl, da zmaga In the Loop ali District 9, saj se mi zdi Up in the Aur eden najbolj prehvaljenih filmov leta. Morda je knjiga dobra, sam scenarij pa me ni toliko navdušil. Niti me niso vse tri nominirane vloge, a pustimo zdaj to. Oba moja favorita pa sta kljub adaptaciji prinesla precej svežega vetra v lansko filmsko leto.

Pričakoval sem da bo nominiran tudi (500) Days of Summer in upal na uvrstitev Belega traku, a se to ni na žalost ni zgodilo. Lepo bi bilo videti tudi mala filma Julia in čilski La nana, pa seveda Fantastic Mr. Fox - najboljšo adaptacijo leta po mojem mnenju. Zelo všečen mi je bil tudi scenarij za Where the Wild Things Are, pa še kakšen, ki ne bo oskarja videl niti od daleč.

Med zgornjimi naslovi pa, hvala bogu, ni Avatarja na katerem ne vidim prav nič izvirnega ali zanimivega. Odlična tehnika, zgodba pa je že tisočkrat reciklirana Shakespearjeva Romeo in Julia, postavljena na drug planet in začinjena z aktualno tematiko človekovega uničevanja narave ter nekakšen poklon starim indijanskim ljudstvom, katere so conquistadorji ponižali v času raziskovanja Novega sveta. Glede na to, da je Avatar pravzaprav eden od favoritov za osvojitev glavnega oskarja, ima ne-nominacija v tej kategoriji precejšen pomen. Le sedmim izdelkom je namreč uspelo osvojiti oskarja za najboljši film, brez nominacije za scenarij. Od tega so so bili štirje takšni primeri v prvih šestih letih podeljevanja (Wings, The Broadway Melody, Grand Hotel in Calvacade), nato pa še: Hamlet (itak, ker je scenarij napisal Shakespeare) in Moje pesmi, moje sanje. Nazadnje pa je to uspelo prav Cameronovemu Titaniku pred 12 leti. Se bo zgodovina ponovila? Če se bo, bo to še bolj neverjetno, kajti Avatar nima tudi nobene igralske nominacije. Le en film je bil okronan za najboljšega brez igralskih in scenaristične nominacije - Grand Hotel, daljnega leta 1932.

Ni komentarjev:

Objavite komentar