5. februar 2010

OSKAR METER: Montaža in kamera

Kamera in montaža sta verjetno najpomembnejši tehnični kategoriji na podelitvi. Prva gledalcu pričara pogled na samo dogajanje, osvetlitev, igro barv ipd., druga pa skrbi da se gledalec med spremljanjem zgodbe ne izgubi in mu jo servira v obliki smiselno povezanih kadrov.

Že od leta 1981, ko je zmagal Ordinary People, noben izdelek ni dobil oskarja za najboljši film brez, da bi bil vsaj nominiran tudi za montažo. To je morda tudi ena od razlag, zakaj je Usodna nesreča leta 2005 premagala Gore Brokeback, saj ta v tej kategoriji ni bila nominirana. S tega stališča lahko takoj odvzamemo vse možnosti za Up in the Air, saj so ga montažerji letos izpustili. Na njihovem seznamu pa sta oba druga favorita za najboljši film: Bombna misija in Avatar. Druga dva, District 9 in Inglourious Basterds, sta prav tako precej pričakovana, peti, Precious, pa nekoliko manj. V tej kategoriji navadno slavijo filmi z več akcijskimi prizori in hitrim dogajanjem - v zadnjih letih so bili nagrajeni Revni milijonar, Bournov ultimat, Dvojna igra in prej omenjena Usodna nesreča.

Fullscreen capture 5.2.2010 190611-1.jpg

The Hurt Locker (Bob Murawski, Chris Innis)
Avatar (Stephen E. Rivkin, John Refoua, James Cameron)
Inglourious Basterds (Sally Menke)
District 9 (Julian Clarke)
Precious: Based on the Novel Push by Sapphire (Joe Klotz)

Vsi nominiranci, razen dveh, se letos prvič potegujejo za to nagrado. Cameron jo je dobil že leta 1997 za Titanik; Sally Menke, že stalna Tarantinova montažerka, pa je bila leta 1995 nominirana za Šund.
Napovedati, kateri film bo odnesel kipec v tej kategoriji ni najlažje, saj bi ga lahko vsi, razen morda Precious. Mogoče bi lahko odvzel še Okrožje 9, odločitev med ostali tremi pa je loterija.

Poglejmo še kamero. Režiser in direktor fotografije sta dve ključni figuri pri nastajanju filma, oziroma je uspeh močno odvisen od njunega sodelovanja. Večina nominirancev je pred tem že sodelovali z režiserjem tokratnega izdelka, kar ni naključje. V filmskem svetu se namreč ustvarjajo neločljive dvojice, ki sodelovanje nadaljujejo z vsakim naslednjim projektom. Med najbolj znanimi tovrstnimi pari sta Steven Speilberg in Janusz Kaminski, ki sta ustvarila že več kot ducat nepozabnih filmov.
To je ena redkih kategorij, ki obstaja že od čisto prve podelitve oskarjev. Med leti 1939 in 1966 so z izjemo letnic 1946 in 1957 oskarja za fotografijo podeljevali v dveh ločenih kategorijah - za barvno ter črno-belo tehniko. Odkar pa sta ponovno združeni je bilo v tej kategoriji nominiranih le devet črno-belih filmov, zadnji izmed njih je letošnji Beli trak, v tem desetletju pa se morda spomnite še filmov The Man Who Wasn’t There in Good Night, and Good Luck.

Fullscreen capture 5.2.2010 195104.jpg

Avatar (Mauro Fiore)
Das weisse Band (Christian Berger)
Harry Potter and the Half-Blood Prince (Bruno Delbonnel)
The Hurt Locker (Barry Ackroyd)
Inglourious Basterds (Robert Richardson)

Robert Richardson ima doma že dva oskarja za Letalca in JFKja ter še dodatne tri nominacije, Francoz Delbonnel je bil nominiran za domača izdelka Amelie in Zelo dolgo zaroko, ostali trije pa so novinci na oskarjih. Po tihem upam, da bo kipec odnesel Christian Berger, vendar mislim, da bo Akademija nagradila The Hurt Locker.

Ni komentarjev:

Objavite komentar